3. Växelverkan och att fungera tillsammans

Förklaringar till anvisningarna öppnas genom att trycka på blåa pilar.

Vid konstnärlig verksamhet eftersträvas aktiv växelverkan, där olika synvinklar kan framföras och man lyssnar till andra. Man bör kunna diskutera problem öppet.

Försäkrar jag mig för egen del om att alla uppriktigt lyssnar på varandra och försöker sätta sig in i den andras position?

Nedvärderar jag den andras upplevelser och känslor?

Kan jag identifiera tystnadskultur och strävar jag efter att bryta den?

Uppmuntrar jag till att framföra olika åsikter och bedömningar?

Framför jag och tar jag emot kritik på ett konstruktivt sätt?

Försäkrar jag mig om att de missförhållanden som upptäcks behandlas i form av öppen diskussion? Ser jag till att personer som framför kritik inte behandlas osakligt utan att man uppmuntrar till respons?

Tar jag itu med problem och söker jag lösningar i rask takt?

Ett konstverk och dess upphovsperson bör hållas isär. Upphovspersonens privatliv bör respekteras.

Ser jag till att varken konstnären eller andra aktörer som bidragit till verket utsätts för förföljelse eller behandlas osakligt?

Konstnärlig verksamhet bör vara trygg på såväl det fysiska som det psykiska planet. Trakasserier, mobbning och diskriminering är förbjudet. Alla har rätt till trygghet och saklig behandling, också publiken. Möjligheter att framföra kritik innebär samtidigt beredvillighet att ta emot kritik.

Har jag funderat på hur arbetsförhållandena kan göras mer trygga för alla?

Har jag tagit i beaktande hur mitt sätt att tala påverkar skapandet av ett tryggare utrymme?

Hur grundligt och opartiskt hör jag alla parter vid situationer som förarsakat problem?

Språk och arbetssätt förändras hela tiden.
Förstår jag att ingen alltid kan behärska korrekt språkanvändning eller verksamhet?
Strävar jag efter att utveckla arbetsmiljön på ett konstruktivt sätt genom att fråga och vid behov ge råd?

Konst väcker många slags känslor och alla negativa känslor uppstår inte ur osaklig verksamhet. Har jag säkert försäkrat mig om att inte obehagskänslorna beror på till exempel konstnärliga konflikter eller avvikande åsikter?

Då man fungerar tillsammans måste alla deltagare kunna godkänna de förfaranden och den praxis som används. Var och en bör för egen del bära ansvar för god arbetsatmosfär.

Beaktar jag i tillräckligt hög grad hur konstnärlig verksamhet belastar alla parter som medverkar i den?

Har jag försäkrat mig om att arbetstiderna och arbetskraven passar alla parter, och har jag beaktat eventuella välgrundade behov av förändring?

Förverkligas den rättighet alla som deltar i samarbetet har att påverka situationer, där någon kan uppleva verksamheten som osaklig eller skadlig?

Ansvarar jag som underordnad för att min verksamhet sköts sakligt och professionellt?

Konstnärlig verksamhet kan förorsaka starka känslor och spända situationer. Kommer jag ihåg att i konfliktsituationer avgöra huruvida det handlar om skillnader i åsikter eller synsätt?

Kan jag ta emot sedvanlig och saklig respons som en del av professionell utveckling?

Reder jag ut problemen uttryckligen med vederbörande personer?

Vid samarbete eller i arbetsgrupper bör man utnämnda ansvarspersoner eller arbetsledare genast i början av verksamheten. Deltagare och parter bör veta vem de ska kontakta och hur de ska agera vid problematiska situationer.

Är jag medveten om skyldigheter och rättigheter i samband med mitt eget och andras arbete?

Har jag tagit i beaktande att utnämnandet av en ansvarsperson då det gäller en arbetsgrupp eller ett annat fritt samfund kan innebära att en utomstående aktör behövs?

Har man tillsammans kommit överens om praxis och är informationsutbytet tillräckligt?

En professionell kulturarbetare bör identifiera när och på vilket sätt hen är i chefsposition. Ingen bör placeras i chefsposition utan att samtidigt
skaffa sig kännedom om de skyldigheter som hör till denna.

Verkar jag som chef på det sätt lagstiftningen förutsätter?

Då en medlem i arbetsgruppen fungerar som chef eller har en ledande ställning bör hen vara medveten om sitt ansvar och se till att deltagarnas arbetsmiljö är trygg och etiskt hållbar.

Har jag som ansvarsperson försäkrat mig om att jag är tillräckligt insatt i lagstiftning och behövliga direktiv för att skapa ändamålsenliga förhållanden, att jag utbildar mig i mån av behov och följer utvecklingen i fråga om arbete som sker i det omgivande samhället?

Känner jag till de etiska anvisningar som gäller min egen konstform och följer jag dem?

Att sträva efter bästa möjliga konstnärliga slutresultat kan ibland strida mot god ledningspraxis. Förhåller jag mig öppet till olika förslag om hur arbetshälsan kan förbättras?

Har jag som styrelsemedlem i en förening verksam som arbetsgivare försäkrat mig om att jag innehar tillräckligt kunnande för att försäkra mig om att arbetstagare behandlas lagenligt?

Jäv i fråga om beslutsfattande bör identifieras och beaktas.

Identifierar jag bindningar som lätt uppstår i ett litet land eller förutfattade meningar knutna till släktskap, bekantskap eller andra förbindelser?

Vi rekommenderar att dessa etiska anvisningar efterföljs vid sidan av lagstiftningen, på lämpligt sätt och enligt det som gäller varje enskild konstbransch, aktör och situation.

Svara på enkäten om du upplevt oetiskt bemötande eller oetiska handlingar under åren 2021–2023. Alla uppgifter behandlas konfidentiellt.